Hayvan Polisi Devreye Girecek
Verilen Dilekçe'de mevcut sorunların bir kısmına yer verildi.
"Akçakoca Kaymakamlığı’na
Özü :İçişleri Bakanlığı’nın 10/07/2020 tarihli ve 11172 sayılı genelgesine istinaden.
İçişleri Bakanlığı genelgesine istinaden Akçakoca Belediyesi Geçici Köpek Barınağı’nın tarafınızca denetlenmesini çok önemsiyoruz.
Akçakoca Belediyesi, Düzce Belediyesi ile 4 Ekim 2019 tarihinde, Kurtsuyu’nda Rehabilitasyon Merkezi olarak açılan Hayvan Barınağında kısırlaştırma yapmak üzere anlaşma yapmıştır.
5199 sayılı Hayvanları Koruma Kanunu ve yönetmeliğince; Belediyeler sokak hayvanlarının bakımı, kısırlaştırılması, tedavisi, beslenme odakları yapılması ve bütün bunları yerel hayvan koruma gönüllüleriyle birlikte yapmakla görevlendirilmiştir.
Sokak Hayvanlarının Belediyelerce bakımı, tedavisi, beslenmesi ile ilgili sorunlarımızı özetleyecek olursak;
1- Kurtsuyuna kısırlaştırılmak üzere götürülen hayvanlar kayıt altına alınmamaktadır. ( Belediyelerin yasal olarak tutmak zorunda oldukları kayıt defterlerinde; hayvanların alındığı yer, gün, yapılan tedavi ve tedaviler bittikten sonra alındığı yere bırakıldığı veya sahiplendirildiyse, kime sahiplendirildiğine dair kayıtların tutulduğu defter ) Varsa bu defterlerin tarafınızca incelenmesini, ( Yönetmelik mad. 7 b)
2- Sokakta kaza geçiren kedi, köpek, kuş,tavşan, kaplumbağa gibi tedaviye muhtaç sahipsiz hayvanlar barınağa getirilip, bırakılmakta, tam zamanlı veteriner bulunmadığı için zamanında müdahale yapılamamakta, Kurtsuyu ve Akçakoca barınaklarında yaralı hayvanlarla ilgili film çekme imkanı olmadığından, gönüllülerin ziyareti sırasında orada değillerse hayvanlar acı içinde ölmektedirler. Akçakoca Barınağına devamlı veteriner tahsis edilmesini, Hayvanların tabutluğa benzeyen kara kutu ile naklinin sağlanması gayri insanidir. Bu uygulamadan vazgeçilerek,normal kafesle taşıma sistemine dönülmesi,
4- Barınağa getirilen her hayvanın kayıt altına alınması, bırakılırken de kayıt edilmesi, ( Barınaktan hayvanların nereye bırakıldığı meçhüldür. Bu konuda Belediye araçlarının merkez dışına çıkışlarının ekiplerce denetlenerek, yasa dışı olarak hayvanların mücavir alanlara atılmasının önüne geçilmesi, Barınağa alınan yavru köpeklerin ölümlerinin önlenmesi için, hijyen, beslenme, aşı ve tedavi gibi çalışmalar yapılmamaktadır.
6- Barınakta, kediler için ayrı bir bölüm olmadığı halde, şikayet var diye doğum yapmış anne kediler yavrularıyla birlikte barınağa alınmaktadır.
7- Şikayet var diye aşılı, kısır ve saldırgan olmayan köpekler barınağın pis ve bakımsız koşullarında hapis tutulmaktadır.. Veteriner olmadığı için düzenli tedavi yapılmamaktadır.
8- 5199 sayılı yasada “ Belediyeler Gönüllülerle birlikte beslenme odakları kurar” denilmektedir. Belediyeye teslim ettiğimiz beslenme odakları projesinin hayata geçirilmesini, Yasaya aykırı olan durumların tespit edilerek, görev ihmalinden soruşturma açılmasını,
10-Her karakolda HAYVAN POLİSİ bulunması ile ilgili genelgenin hükümlerince Akçakoca Polis Karakolunda Hayvan Polisi olarak bir memurun görevlendirilmesi hususunu emir ve müsaadelerinize sunar, Barınak ziyaretlerinde, Hayvanları tanıyan gönüllüler olarak, sizce bir mahsuru yoksa, barınağı sizinle birlikte gezmekten memnun olacağımızı saygılarımızla arz ederiz.
Dohaycan Derneği
Ekler : 5199 sayılı hayvanları koruma yasası ve yönetmeliği
İçişleri Bakanlığı genelgeleri
EK:1
HAYVANLARI KORUMA KANUNU Kanun Numarası : 5199 Kabul Tarihi : 24/6/2004 Yayımlandığı R.Gazete : Tarih : 1/7/2004 Sayı :25509
İkinci Kısım Madde 6
Sahipsiz ve güçten düşmüş hayvanların korunması
Madde 6-
Sahipsiz ya da güçten düşmüş hayvanların, 3285 sayılı Hayvan Sağlığı Zabıtası Kanununda öngörülen durumlar dışında öldürülmeleri yasaktır. Güçten düşmüş hayvanlar ticarî ve gösteri amaçlı veya herhangi bir şekilde binicilik ve taşımacılık amacıyla çalıştırılamaz. Sahipsiz hayvanların korunması, bakılması ve gözetimi için yürürlükteki mevzuat hükümleri çerçevesinde, yerel yönetimler yetki ve sorumluluklarına ilişkin düzenlemeler ile çevreye olabilecek olumsuz etkilerini gidermeye yönelik tedbirler, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı ve İçişleri Bakanlığı ile eşgüdüm sağlanarak, diğer ilgili kuruluşların da görüşü alınmak suretiyle Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenir. Sahipsiz veya güçten düşmüş hayvanların en hızlı şekilde yerel yönetimlerce kurulan veya izin verilen hayvan bakımevlerine götürülmesi zorunludur. Bu hayvanların öncelikle söz konusu merkezlerde oluşturulacak müşahede yerlerinde tutulması sağlanır. Müşahede yerlerinde kısırlaştırılan, aşılanan ve rehabilite edilen hayvanların kaydedildikten sonra öncelikle alındıkları ortama bırakılmaları esastır.
Sahipsiz veya güçten düşmüş hayvanların toplatılması ve hayvan bakımevlerinin çalışma usul ve esasları, ilgili kurum ve kuruluşların görüşleri alınarak Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenir. Hayvan bakımevleri ve hastanelerin kurulması amacıyla Hazineye ait araziler öncelikle tahsis edilir. Amacı dışında kullanıldığı tespit edilen arazilerin tahsisi iptal edilir. Hiçbir kazanç ve menfaat sağlamamak kaydıyla sadece insanî ve vicdanî amaçlarla sahipsiz ve güçten düşmüş hayvanlara bakan veya bakmak isteyen ve bu Kanunda öngörülen şartları taşıyan gerçek ve tüzel kişilere; belediyeler, orman idareleri, Maliye Bakanlığı, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı tarafından, mülkiyeti idarelerde kalmak koşuluyla arazi ve buna ait binalar ve demirbaşlar tahsis edilebilir. Tahsis edilen arazilerin üzerinde amaca uygun tesisler ilgili Bakanlığın/İdarenin izni ile yapılır.
EK 2
YÖNETMELİK Çevre ve Orman Bakanlığından: HAYVANLARIN KORUNMASINA DAİR UYGULAMA YÖNETMELİĞİ
Belediyelerin alacağı tedbirler
MADDE
7 – (1) Belediyeler;
a) Sahipsiz veya güçten düşmüş hayvanların toplatılması, kısırlaştırılması, aşılanması, gerekli tıbbî bakımlarının yapılması ve işaretlenmesi, alındığı ortama geri bırakılması, sahiplendirilenlerinin kayıt altına alınmasıyla,
b) Geçici bakımevine gelen hayvanları öncelikle Ek-2 deki Sahipsiz Hayvan Kayıt Defterine kaydederek müşahede altına almakla, gerekli tedavilerin yapılmasını, kısırlaştırıp aşılanmasını ve işaretlenmesini müteakip alındığı ortama bırakmakla, geçici bakımevlerine gelen hayvanların sahiplenilmesi için yerel hayvan koruma görevlileri ve gönüllü kuruluşlar ile işbirliği yapmakla,
c) Geçici bakımevinde bulunan tüm hayvanların sahiplendirilmesi için belediye ilân
panoları ile belediyenin internet ortamı ve diğer tüm yayın organlarında duyuru
yapılmasıyla,
ç) Bölge ve mahallerindeki, özellikle köpekler ve kediler olmak üzere, sahipsiz
hayvanların bakımları, aşılarının yapılması, işaretlenmesi ve kayıtlarının
tutulmasının sağlanması, kısırlaştırılması, alındığı ortama geri bırakılması ve
sahiplendirilmelerinin yapılması için hayvan geçici bakımevlerine gönderilmesi
gibi yapılan tüm faaliyetlerde yerel hayvan koruma görevlileri ve gönüllü
kuruluşlar ile belediye veteriner hekimlerinin koordinasyonunun sağlanmasıyla,
d) Sahipsiz hayvanların beslenmesi amacıyla, bölgesinde bulunan lokanta, işyeri ve
fabrikaların sahiplerinin uygun görmesi halinde işletmelerinde ve mutfaklarında
oluşan hayvan beslemeye elverişli besin maddelerinin toplanmasıyla,
e) Geçici bakımevlerinde kaldıkları süre içerisinde; kanunî istisnalar ile
bulaşıcı, tedavi edilemez veya tedavi sonrası iyileşme ihtimali olmayan bir
hastalığa sahip olduğuna, alındığı ortama bırakıldığında insan ve çevre
sağlığını önlenemez derecede tehdit edeceğine geçici bakımevi veteriner
hekimince karar verilerek rapor tutulan hayvanların en az acı veren ve en hızlı
şekilde ölümünü sağlayan yöntemlerle öldürülmesiyle,
f) Geçici bakımevlerinden kedi ve köpek almak isteyen kişi, kurum ve kuruluşlar
için Ek-4 deki Sahipsiz Hayvan Edinme Formunu doldurmak, geçici bakımevi
sorumlusu ya da sorumlu veteriner hekimin de onayı ile sorumlu veteriner
hekimce düzenlenen sağlık karnesini vererek sahiplendirme yapılmasıyla,
g) Geçici bakımevlerinde oluşan atık ve artıkların çevre ve toplum sağlığına zarar
vermesinin önlenmesiyle,
ğ) Geçici bakımevlerinde ticarî amaçla hayvan üretiminin engellenmesiyle,
h) Ev ve süs hayvanı ile kontrollü hayvan ve geçici bakımevlerinde ölen
hayvanların, belirlenecek yerlerdeki derin çukurlara gömülerek üzeri
sıkıştırılmış toprak ile kapatılması veya yakma ünitesinde yakılmasıyla ve
16/5/1986 tarihli ve 3285 sayılı Hayvan Sağlığı ve Zabıtası Kanununa göre
enfeksiyon geçirmiş ve zoonoz hastalıktan ölen hayvanların ise bünyesinde
bulunan yakma fırınında yakılması veya usulüne uygun olarak kireç ile
gömülmesiyle,
ı) Ev ve süs hayvanları ve kontrollü hayvanların, Ek-1 deki Sahipli Hayvan Kayıt
Defterine kayıtlarının yapılmasıyla,
i) Ev ve süs hayvanını bulunduran hayvan sahiplerinin, ölümü ya da hayvanına
bakamayacak şekilde hastalanması durumunda; hayvan sahiplerinin yakınları
tarafından gerekçelerinin belediyeye bildirilmesi halinde, belediye
görevlilerince hayvanları geçici bakımevlerine göndermek ya da
sahiplendirmekle,
j)Hayvan geçici bakımevinden ev ve süs hayvanı almak isteyen kişilere, Ek-4 deki Sahipsiz Hayvan Edinme Formu doldurtularak; hayvana ait bilgileri Ek-1 deki Sahipli Hayvan Kayıt Defterine kaydetmekle,
k) Ev ve süs hayvanı satan işletme sahiplerine verilecek eğitimi organize etmekle,
l) Yerel hayvan koruma görevlilerine verilecek eğitimi organize etmekle,
m) Bu Yönetmeliğin 50 nci maddesi gereğince el konulan hayvanların sahiplendirmesini ya da kontrol altına alınmasını sağlamakla ilgili hususlarda gerekli tedbirleri alır.
Yerel hayvan koruma görevlilerinin yetki ve sorumlulukları
MADDE 11 – (1) Yerel hayvan koruma görevlileri;
a) Bölge ve mahallerindeki sahipsiz hayvanların özellikle kedi ve köpeklerin bakım
ve aşılarının yapılması, aşılı hayvanların işaretlenmesinin sağlanması,
bölgedeki hayvanların kısırlaştırılması ve aşılandıktan sonra geri bırakılmak
veya sahiplendirilmek üzere belediye tarafından kurulan geçici bakımevlerine
gönderilmesi gibi yapılan tüm faaliyetler kapsamında yerel yönetimlerle eşgüdüm
sağlamakla,
b) Bölgelerindeki lokanta, işyeri ve fabrika gibi kuruluşlardaki besin
maddelerinden sahipsiz hayvanların faydalanmasını ilgili belediye ile işbirliği
içinde gerçekleştirmekle,
c) Görevleri kapsamında tespit ettikleri olumsuzlukları il müdürlüğüne bildirmekle,
ç) Bir yıl boyunca yaptıkları çalışmaları Aralık ayı içerisinde bir rapor halinde il müdürlüğüne vermekle,
d) Sahipsiz ve güçten düşmüş hayvanları koruma amacına yönelik olarak geçici bakımevi yararına sosyal etkinlikler düzenlenmesine yardım etmekle,
e) Sahipsiz ve güçten düşmüş hayvanların korunması ile ilgili konularda halkı aydınlatmak amacıyla dergi, broşür ve benzeri yayınların çıkarılmasında yerel yönetimlere yardımcı olmakla görevli ve sorumludur.
Toplanılan sahipsiz ve güçten düşmüş hayvanların bakılması
MADDE 21 – (1) Toplanılan sahipsiz ve güçten düşmüş hayvanlar aşağıdaki esaslara
göre bakılır:
a) Toplama ve geçici bakımevlerine nakil esnasında alınan gerekli tüm önlemlere rağmen ölen sahipsiz hayvanlar derhal diğerlerinden ayrılır ve veteriner hekim kontrolünde bu gibi durumlar için belediyece belirlenmiş yerde açılmış derin çukurlara gömülerek üzeri toprak ile kapatılır.
b) Geçici bakımevlerine getirilen hayvanların yaşı, cinsiyeti, ırkı, davranış şekli Ek-2 deki Sahipsiz Hayvan Kayıt Defterine yazılır ve sağlık, gebelik durumu ve parazit açısından bir ön muayeneden geçirilir.
c) Ön muayenede gebelikleri tespit edilen hayvanlar kısırlaştırılmadan
kaydedilerek ayrı bölümlere alınır. Hayvan sağlığına zarar vermeyecek ve cenin
oluşumunu tamamlamamış şekildeki gebelikler sonlandırılır. Doğan yavruların
sütten ayrılıncaya kadar geçici bakımevinde gerekli bakımı yapılır. Geçici
bakımevinde bulunan tüm hayvanların sahiplendirilmesi için belediye tarafından
belediye ilân panoları ile belediyenin internet ortamında ve diğer tüm yayın
organlarında duyuru yapılır ve sahiplendirilme teşvik edilir.
ç) Sahipsiz hayvanlar kısırlaştırıldıktan ve gerekli tıbbî müdahaleler yapıldıktan
sonra sahiplenme talebinde bulunan ve 5199 sayılı Kanun ve bu Yönetmelikte
öngörülen şartları taşıyan kişilere teslim edilir ve belediyece kayıt altına
alınır. Belediyeler sağladıkları bu hizmetten dolayı belli bir ücret talep
etmez.
d) Geçici bakımevlerinde on gün süre ile gerekli duyurular yapıldığı halde
sahiplendirilemeyen hayvanlar kontrolleri, aşıları ve tıbbî müdahaleler ile
kısırlaştırılmaları yapıldıktan ve operasyon yaraları kapandıktan en az yedi
gün sonra kayıt altına alınıp, müdahale görmüş olduklarını gösteren işaretleri
üzerlerinde olacak şekilde veteriner hekimin onayıyla alındıkları ortama geri
bırakılır. Bu ortamlarda belediyeler, gönüllü kuruluşlarla işbirliği içerisinde
besleme odakları kurar ve hayvanların beslenmesine yardımcı olur. Hayvanlar,
hiçbir suretle ilgili belediye sınırları dışındaki bir ortama, ormanlık alana
veya diğer yaban hayatı yaşam alanlarına bırakılmaz.
e) Geçici bakımevlerinde kaldıkları süre içerisinde; kanunî istisnalar ile
bulaşıcı, tedavi edilemez veya tedavi sonrası iyileşme ihtimali olmayan bir
hastalığa yakalanan ve alındığı ortama bırakıldığında insan ve çevre sağlığına
önlenemez derecede tehdit vereceğine geçici bakımevi veteriner hekimince karar
verilen hayvanların dışında hiçbir hayvan öldürülmez. Öldürme işleminde
hayvanlara en az acı veren ve süratle ölümünü sağlayan
yöntemler uygulanır.
f) Kuduz olduğu tespit edilen hayvanlar ise 3285 sayılı Kanun hükümleri
çerçevesinde değerlendirilerek gerekli tüm müdahaleler veteriner hekim
kontrolünde yapılır.
g) Sahipli veya sahipsiz hiçbir hayvan belediye, gönüllü kuruluş veya diğer üçüncü şahıslarca belediye sınırları dışında yaban hayatı yaşam alanlarına bırakılmaz.
Yorumlar
Yorum Gönder